משלוש יוצא אחד

עולם שלם של צבעים וגוונים בנוי מ-3 צבעי יסוד- אדום, כחול, וצהוב.
המינון והיחס בין הצבעים הללו הוא זה שיקבע איזה צבע נקבל.

ממש כמו בעולם הצבעים, יש עולם שלם של מאכלים, ריחות וטעמים שמתבססים כולם על 3 חומרי יסוד עיקריים: פחמימות, חלבונים, ושומנים.
סוג התזונה שלנו, ואיכותה תקבע לפי היחסים של מה שאנו אוכלים.

בואו נכיר אותם קצת:
הפחמימות– הפחמימות נמצאות בכל מקום ופוגשת אותנו בכל יום, לדוגמה:  סוכר, דבש, פירות, לחם, אורז, תפו”א, שיבולת שועל, עדשים , אפונה ועוד.

פחמימות אלו מסווגות ל- 3 סוגים:  פחמימות פשוטות, פחמימות מורכבות ופחמימות מלאות, כולן מורכבות מאותה אבן בניין- הסוכר. תפקידן העיקרי הוא לספק לגוף אנרגיה זמינה לקיום פעולות שונות ולתפקוד תקין של איברי הגוף הפנימיים.

החלבונים– בנויים מ-20 סוגים של חומצות אמינו, ולמעשה מהווים את המרכיב העיקרי ממנו בנוי גוף האדם לדוגמה – לב, ריאות, כבד, כליות, עור, עיניים , שרירים ואיברים נוספים.
את החלבונים ניתן למצוא בעיקר במזונות מהחיי כמו למשל: בשר, עוף, דגים, ביצים ומוצרי חלב.

השומנים– בנויים מחומרים הנקראים ליפידים. להם יש תפקיד עיקרי בבניית קרום התאים בגוף ושמירה על תפקוד מלא שלהם.
ישנם סוגים שונים של שומנים במזון- שומנים רווים ושומנים בלתי רווים.
את השומנים ניתן למצוא במזונות כמו: שמן, טחינה, אבוקדו, שקדים, אגוזים, חמאה ומרגרינה.

על מנת שנוכל לאכול בצורה מבוקרת מכל 3 אבות המזון, חשוב מאוד שנדע קודם להגדיר לאיזו קבוצה משתייך כל מוצר מזון.

כיצד נעשה זאת? – פשוט מאוד :
לכל מוצר מזון ישנה תעודת זהות- טבלה הנקראת “סימון תזונתי” ובה כתוב ממה מורכב אותו מוצר.
את הטבלה תוכלו למצוא בגב האריזה של אותו מוצר מזון, או באינטרנט- אם קניתם מוצר מזון במשקל.

בטבלה רשומים כמות הקלוריות, הפחמימות, החלבונים והשומנים ב-100 ג’ של אותו מוצר מזון
(לרוב רשומים גם רכיבים נוספים כמו סיבים תזונתיים, ויטמינים ועוד).
הרכיב בכמות הגדולה ביותר הוא זה שיקבע לאיזו קבוצת מזון משתייך אותו מוצר.

לדוגמה- קינואה.
הרבה מהלקוחות שמגיעים אלי בטוחים שקינואה שייכת לקבוצת החלבונים- בואו נבדוק האם הם צודקים:

ב-100 ג’ קינואה מבושלת יש:

סימון תזונתי ל-100 ג’

אנרגיה

120 קל’
חלבונים 4.4 ג’
פחמימות 21.3 ג’
שומנים 1.92 ג’

לפי הטבלה- הרכיב העיקרי ממנו מורכבת הקינואה הוא פחמימות– ולכן הקינואה משתייכת לקבוצה זו.

בצורה כזו  תוכלו לגלות מהו המרכיב העיקרי בכל
מאכל שאתם אוכלים, ותוכלו לשייך אותו לאחד משלושת קבוצות המזון הבסיסיות.
דבר שיאפשר לכם להרכיב ארוחות המכילות את כל אחד מ-3 אבות המזון בצורה מאוזנת.

אשמח ללוות אותך בתהליך השינוי ולסגל הרגלי אכילה נכונים

שקד דניאל

תזונאית קלינית

– לאהוב את השינוי –

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

× היי 👋 איך אני יכולה לעזור?